Lest: Den Norske Pasienten

19 Dec

 

Tittel: Den Norske Pasienten

Forfatter: Lars Lenth

Kagge Forlag 2011

Antall sider: 312

Den en gang så lovende Leo Vangen har brakt seg selv i sikkerhet på Gåsøya på vestsiden av Snarøya i Bærum, der han lever et trygt, men begrenset liv. Da den sykmeldte dorgeentusiasten Trond Bast fisker opp liket av en polakk utenfor Fornebulandet, tvinges Leo Vangen ut i en verden bestående av korrupsjon, drap, gammel kjærlighet og misbruk av rusmidler og au pairer.

Den norske pasienten er en humoristisk og alvorlig roman om menneskeskjebner i Bærum – bygda alle elsker å hate.

Denne boken hadde jeg ganske høye forventninger til. Lars Lenth innfridde så og si alle forventningene, men jeg synes boka manglet noe for å bli den helt store leseopplevelsen for meg. Historien er helt klart spennende og vi ser alle skyggesidene i Bærum kommune. Boken er til dels krydret med humor, en mørk sådan – men jeg humret absolutt her og der. Desverre synes jeg at hovedpersonene ble vanskelig å følge, det ble kanskje litt for mye tankespinn som gikk litt utenfor mitt interresseområde. Hadde jeg hatt mer inngående kjennskap til Bærum kommune og fisking som hobby ville jeg trolig ha falt hodestups for boken.

Boken er bra og jeg er glad jeg har lest den, men den kommer nok ikke inn på topp ti listen over bøker jeg har lest i år.

Har du lest Den Norske Pasienten? Hva mener du om boken?

Legg igjen en kommentar

