Leses nå: Sirile gentlemen søkes

3 okt

Tittel: Sirile gentlemen søkes

Originaltittel: Sirila gentlemän sökes

Forfatter: Karin Brunk Holmqvist

Oversetter: Kirsti Vogt

Silke Forlag 2011

Antall sider 257

Sirile gentlemen søkes. Vi er to enslige damer, 81 og 79 år, hvorav en er litt halt. Vi søker hver vår kavaler. Vi ser gjerne at dere bor i Tomelilla eller i nærheten, og har bil, slik at dere kan kjøre oss til Kivik når frukttrærne blomstrer. / Siste forsøk / 

Det skjer ting i livet, både forargelige og gledelige ting.
Det er forargelig at Tomelilla kommune skal bygge en ny vei tvers over Almas og Margits tomter. Men hvis damene ikke hadde blitt tvunget til å flytte, hadde de ikke kommet til Solgläntan aldershjem. Da hadde de ikke skaffet seg sitt livs første langbukser – med strikk i livet. Da hadde de ikke tatt aldershjemsbestyreren på fersken i armene på kommunalråden, og Alma hade ikke tenkt ut sin listige plan. Og de hadde i hvert fall ikke satt inn en kontaktannonse i avisen. Men slik ble det.

Det første jeg falt for ved denne boken var omslaget. Omslaget er delikat, vakkert og nostalgisk. Omslaget i seg selv får meg til å ville lese boken. Historien tiltaler meg også, to eldre damer med ben i nesa, som gjør alt for å snu om på hverdagen min – dette er en historie for meg. Foreløpig er historien fornøyelig og underholdende og jeg sitter stadig vekk med et smil om munnen når jeg leser, det er så og si umulig å ikke bli glad i de to damene Margit og Alma.

Har du lest boken? Hva synes du?


Legg igjen en kommentar

