En smakebit på en Søndag #37 – Svart Mamba

25 Sep

Ukene flyr fryktelig fort og nå er det nok en gang Søndag og tid for En smakebit på en Søndag hos Mari.

Denne ukes smakebit fra meg kommer fra boken Svart Mamba som er skrevet av Naidfa Mohamed.

Jama studerte kartet. Det ga ikke mening. Hvordan kunne fjell og elver, trær, veier og landsbyer krymes så de fikk plass på denne lille siden?

«Sudan er her.» Idea satte en negl på et rosa land.

«Vi er her.» En annen negl landet på en purpurrød flekk. «Alt i mellom er kontrollert av italienerene.» Han strøk hånden over et gult felt. «Alt dette er et slaktehus. Italienerene er djevler, de kan sette deg i fengsel eller tvinge deg inn i hæren sin. Hver dag leser jeg i avisen at ti eller femti eritreere er blitt henrettet. Det finnes ikke en eneste by eller landsby hvor det ikke er reist en galge. De dreper spåmenn og – kvinner som forutser italienerenes nederlag, og trubadurer som gjør narr av dem. Å drepe en liten somalisk gutt vil bare være en liten appetittvekker for slike folk.»

Har du husket å delta på En smakebit på en Søndag?

4 kommentar to “En smakebit på en Søndag #37 – Svart Mamba”

  1. siljeblomst september 25, 2011 kl. 11:11 am #

    Dette høres ut som en brutal bok…. det blir spennende å lese omtalen din! Takk for smakebiten.

  2. The Witch of the North september 25, 2011 kl. 10:30 pm #

    Jeg hørte om denne boken i bokprogrammet til NRK, og la den til ønskelisten min…

  3. Mari - Flukten fra virkeligheten september 26, 2011 kl. 6:49 pm #

    Jeg minnes å ha hørt tittelen på boken, men jeg aner intet om innholdet. Er spent på å høre mer 🙂

  4. Lattermild september 27, 2011 kl. 6:37 am #

    Det var en fristende smakebit fra en bok jeg ikke har hørt om før. Legges til «må se etter» listen.

Legg igjen en kommentar

