Lest: Skjulte feil og mangler

21 sep

 

Tittel: Skjulte feil og mangler

Forfatter: Elsebeth Egholm

Oversetter: Lene Stokseth

Schibstedt Forlag 2011

Antall sider: 364

Journalisten Dicte Svendsen er nyskilt og har nettopp flyttet til Århus med tenåringsdatteren. Hun feirer bursdagen sin med venninnene Ida Marie og Anne på en utendørskafé, men selskapet får en brå slutt da de oppdager liket av et spedbarn i elven like ved. Så får et nyfødt barn skrevet “DØ” i pannen ved fødeavdelingen på sykehuset. Nå sprer frykten seg i byen, og spesielt Ida Marie, som er høygravid, føler seg utrygg. Sammen med den rufsete og kjekke fotografen Bo blir Dicte motvillig satt til å dekke saken – den vekker vonde minner fra fortiden …

Denne boken var jeg veldig spent på å lese. Jeg er glad i krimbøker og jeg er glad i «chick-lit» bøker. Elsebeth Egholm skriver krim som er beregnet på et feminint publikum og det klarer hun å gjøre på en meget bra måte. Boken ender opp med å bli en krysning mellom chick-lit og krim og inneholder i grunn alt det jeg forventer av både en god krim og en god chick lit.

Omslaget på boken var mildt sagt uhyggelig. Det var nesten sånn at jeg følte jeg måtte gjemme boken litt når jeg satt på toget og leste i den, men samtidig sier omslaget veldig mye om boken. Det er alltid ekstra ille når man leser om tragiske hendelser som barn og babyer er innblandet i, det vekker følelser hos oss som lesere og det har det ganske sikkert gjort hos forfatteren også når hun skrev boken. Boken engasjerer. Den gjør noe med meg, det er umulig å lese om døde babyer og forsvunnende babyer uten å lure på hva som har skjedd og hvorfor.

Dette er absolutt en bra bok. Den er spennende, lettlest og velskrevet.

Bøkene om Dicte Svendsen blir nå TV serie i Danmark. Jeg håper serien også blir å se på norske skjermer!

2 kommentar to “Lest: Skjulte feil og mangler”

  1. anette september 21, 2011 kl. 8:30 pm #

    Heisann og tusen takk for titten hos meg! Spennende å lese om hva du syns om denne forfatteren, regner med vi begge blir å lese flere bøker i serien 🙂

  2. Bokelskerinnen september 21, 2011 kl. 9:12 pm #

    Takk for fin anmeldelse. Denne skal jeg sette på leselisten min.

Legg igjen en kommentar

