Leses nå: Svart Mamba

19 Sep

 

Tittel: Svart Mamba

Originaltittel: Black Mamba Boy

Forfatter: Nadifa Mohamed

Oversetter: John Erik Frydenlund

Vigmostad & Bjørke 2010

Den tiårige gategutten Jama har mistet sin mor. Faren, som han aldri har sett, er på et ukjent sted langt, langt unna. Det er Øst-Afrika. Året er 1935, og i Europa er forberedelsene til krig i gang. Det er da Jama bestemmer seg for å finne faren. Han legger ut på en lang reise. Alene og med aldeles for lite reisepenger. Reisen fører Jama langs Afrikas kyst til Egypt og videre nordover. Han reiser med kamel, lastebil og tog. Lange strekninger går han til fots. På sin reise blir Jama vitne til både stor menneskelighet og rå brutalitet. Han opplever den nådeløse krigsmaskinen. Men han gir aldri opp selv om faren synes å være flere dagers reise foran ham. Hele tiden.

Dette er en bok jeg har gledet meg til å lese en stund. Jeg har alltid latt meg facinere av bøker som gir oss et innblikk i livet i Afrika og Midt-Østen, det blir derfor spennende å følge Jama på hans reise langs Afrikas kyst. Jeg regner ikke med at dette blir en feelgood-bok, jeg regner med at dette blir en bok som blir tøff å lese men som jeg kommer til å være glad for at jeg har lest.

Har du lest Svart Mamba? Hva synes du om boken?

Legg igjen en kommentar

