Lest: Farlig Vennskap

18 sep

 

Tittel: Farlig Vennskap

Originaltittel: Rich girl poor girl

Forfatter: Lesley Lokko

Oversetter: Ina Bakke Kickstat

Cappellen Damm 2011

Antall sider: 639

Den styrtrike og glamorøse Nic blir venner med de to vanlige jentene Tory og Caryn. De følger hverandre gjennom tykt og tynt, helt fra studiedagene. Så blir Nic kjent med Estelle, men Nics venninner er skeptiske. Etter hvert blir det mer og mer tydelig at den mystiske Estelle har skjulte motiver og at hun er ute etter hevn.

Farlig vennskap er bok nr 2 i Cappellen Damm sin serie Jordbær & Champagne. I denne serien finner vi enkeltstående bøker som passer for oss damer som ikke lenger er i starten av tyveårene, men heller ikke kjerringer og som gjerne vil lese om litt glitter og glamour. Her får vi tykke gode bøker vi kan kose oss med lenge.

Bok nr 1 i serien var Paradisøya, en bok jeg falt pladask for. Farlig vennskap var absolutt ikke noen dårlig nummer 2. Historiene er to vidt forskjellige historier, men fellesnevneren er at vi i begge finner mye glitter og glamour. I Farlig vennskap følger vi de tre jentene Tory, Caryn og Nick, tre jenter med tre forskjellige bakgrunner. Nick er født inn i en rik familie, oppvokst i Afrika og har et dårlig forhold til både faren sin og stemoren sin. Tory sin søster er blitt drept og Tory og hennes familie sliter med ettervirkningene av dette. Caryn er fra østkanten, moren er alkoholisert, storebroren er narkolanger og Caryn er i grunn den eneste som er i stand til å ta seg av lillebroren sin. Disse tre jentene blir over alle odds venninner og vi følger dem gjennom skolegang og senere arbeidsliv.

Dette var absolutt en bra bok, det er deilig å drømme seg bort til litt glitter og glamour en gang i blandt, men når man leser om menneskeskjebnene bak dette glamourøse livet er jeg i grunn ganske glad for at jeg lever i et middelklassehjem er hjemme i Norge.

Desverre var det noe galt med trykken i midt eksemplar av boken, plutselig hoppet sidetallet over en god del sider, disse sidene kom igjen etter drøyt 100 sider, men da hadde jeg jo allerede lest videre i historien. Jeg føler ikke at jeg kom godt inn igjen i historien og ut i fra hva jeg kunne lese videre i boken gikk jeg ikke glipp av noen viktige hendelser, men det er alikevel kjedelig når sånt skjer.  Jeg håper det bare var mitt eksemplar dette skjedde med!

Jeg gleder meg til å lese neste bok i serien som kommer ut om ikke så alt for lenge!

Legg igjen en kommentar

