En smakebit på en Søndag #31 – Kretsen

14 aug

Det er nok en gang Søndag og det betyr at det er tid for Ladybug sin smakebit på en Søndag. Dette er en ukentlig spalte som er veldig morsom å følge med på. I bloggen Flukten fra virkeligheten – en bokblogg får du en god oversikt over hva andre bokbloggere leser i dag.

Dagens smakebit kommer fra boken jeg startet på i dag tidlig; Kretsen av Alexandra Beverfjord. I smakebiten kan vi lese hvordan hovedpersonen Joakim opplevde det da foreldrene gikk hver til sitt.

Foreldrene stod å skrek til hverandre, utgråtte, fortvilte og desperate. Kjøkkengulvet var dekket av glasskår. Moren hadde i sin trøstesløshet knust hvert glass hun hadde i hyllene. Hun satt, delvis lå på gulvet og jamret.

–  Jeg orker ikke mer, Ellen, hører du?

Farens stemme skar i Joakim.

– Pappa, skal du dra? hadde han spurt da han oppdaget at faren var fullt påkledd, og at det sto en ferdigpakket koffert på gulvet.

Ikke noe svar. Joakims far var ikke lenger Pappa. Jan Jarner snudde ryggen til sønnen sin og gikk ut. Joakim ble stivt stående der han var. Først da han hørte bilmotoren starte, klarte han å reagere. Elleveåringen løp ut i bare underbuksen. Faren ga gass, og bilen freste fremover og ut på veien. Joakim løp etter, spurtet mens han skrek:

– Pappa, pappa, stopp bilen!

Har du husket å delta i En smakebit på en Søndag? Kikk innom bloggen Flukten fra virkeligheten – en bokblogg for å delta .

5 kommentar to “En smakebit på en Søndag #31 – Kretsen”

  1. astridterese august 14, 2011 kl. 12:14 pm #

    Huff, det var en trist smakebit. Jeg sliter litt med å lese bøker hvor det går utover barn.Men denne står på min skal lese liste, så jeg ender nok opp med å lese den 🙂

  2. siljeblomst august 14, 2011 kl. 6:37 pm #

    Jeg er enig med Astrid Terese; en veldig trist smakebit. Jeg har lyst til å lese boka, da, og ser frem til omtalen 🙂

  3. anette august 14, 2011 kl. 9:22 pm #

    Utrolig hjerteskjærende, men smakebiten får meg til å ville lese mer! 🙂

  4. Mari - Flukten fra virkeligheten august 15, 2011 kl. 6:44 am #

    Jeg er enig med Anette i at dette var en hjerteskjærende smakebit for mammahjertet. Kretsen er jeg veldig nysgjerrig på, husker jeg lesten en god anmeldelse av boken hos Bokelskerinnen 🙂

  5. SigridfraEnget august 15, 2011 kl. 12:36 pm #

    Denne tror jeg er verdt å lese, selv om barns skjebner rører ved meg.

Legg igjen en kommentar

