Leses nå: Humlefangeren

10 Aug

Tittel: Humlefangeren

Forfatter: Janne S. Drangsholt

Tiden Norsk Forlag 2011

Antall sider: 273

Norske Rakel ankommer Tokyo. Hun kjenner ingen, og forstår lite. Så mottar hun et mystisk brev med noen uforståelige skrifttegn. Ikke lenge etter møter hun filmstudenten Saeki, som hun flytter inn hos, men uten å komme ordentlig inn på ham. Og det er mer enn språk og kultur som skaper avstanden mellom dem. Gradvis skjønner Rakel at Saeki har en kobling til giftgassangrepet på Tokyos undergrunnsbane. Dratt mellom fascinasjon og frykt må Rakel ta et valg.

Humlefangeren er en roman om terror, om det uforståelige, om det magiske, om kjærlighet. Og om å finne seg selv i det fremmede. (Fra Tiden Norsk Forlag)

Denne boken har jeg fått tilsendt et lesereksemplar av fra Tiden Norsk Forlag. Den handler om norske Rakel som flytter fra Norge og et dårlig forhold med kjæresten Henrik til Tokyo. Vi møter en jente som sliter med angst men samtidig lengter etter å føle seg «normal» og bli akseptert. I historien blir vi kjent med giftangrepet på Tokyos undergrunnsbane. Noe som til tider kan være litt vanskelig lesing nå med 22 Juli friskt i minne, men alikevel klarer jeg ikke å legge fra meg boken. Her blir tankesettet til terrorister diskutert, og når Unabomberen og manifestet hans ble nevnt i boken gikk tankene automatisk til det som har skjedd her hjemme.

Jeg er bare halveis i boken, men det er en bok som er lettlest og en bok jeg har vanskelig for å legge fra meg. Den er kanskje ekstra aktuell for meg nå rett etter de grusomme handlingene som har skjedd her hjemme i Norge. Det er ikke bare en bok som handler om terror, hovedhandlingen i boken foreløpig er Rakel og hennes kamp mot angsten og usikkerheten.

Har du lest Humlefangeren?

Én kommentar to “Leses nå: Humlefangeren”

  1. knirk august 10, 2011 kl. 9:29 am #

    Hei! Jeg har også lest boka og likte den godt. Har skrevet om den her: http://knirk.no/2011/03/humlefangeren-janne-s-drangsholt/

Legg igjen en kommentar

