En smakebit på en Søndag # 30 – Sofia på Måkøya, Vikaren

7 Aug

En uke går fort og det er allerede Søndag  igjen. På Søndager er det En smakebit på en Søndag, en ukentlig utfordring arrangert av bokbloggen Flukten fra virkeligheten. – en bokblogg.

I går kveld begynte jeg å lese i første boken i serieromanen Sofia på Måkøya av Kristine S. Henningsen, og ukens smakebit er hovedpersonens Sofia sin første telefonsamtale med moren sin etter at hun har ankommet Måkøya for å jobbe der som lærervikar i et år.

Hun grep røret. – Hallo? sa hun prøvende.

– Sofia? svarte en skarp stemme.

Sofia kjente hvordan kroppen spente seg i motvilje.

– Ja det er meg, mor.

– Jeg lurte bare på om du var kommet vel frem.

Det var som vanlig noe anklagende i morens stemme.

– Alt er vel, sa Sofia kort.

Det ble stille et øyeblikk. sofia syntes hun hørte pusting i røret. Var det moren som pustet så tungt?

– Hvordan liker du deg der oppe da? sa moren

– Fint. Det er flott natur her. Jobben virker interressant. Og menneskene er … vennlige.

Svaret hennes hørtes like intetsigende ut som morens spørsmål. Det var tungt å snakke, som om begge måtte sveive i gang en grammofonplate når de skulle si

noe.

Utdraget viser oss hvordan forholdet mellom Sofia og moren er, og sier kanskje litt om hvorfor Sofia valgte å flytte helt fra Oslo til Måkøya for å jobbe som lærervikar.

Har du husket å være med på En smakebit på en Søndag? Kikk inn på bloggen Flukten fra virkeligheten – en bokblogg for å delta.

6 kommentar to “En smakebit på en Søndag # 30 – Sofia på Måkøya, Vikaren”

  1. astridterese august 7, 2011 kl. 10:25 am #

    En spennende smakebit. En får virkelig inntrykk av hvordan forholdet mellom mor og datter er!

  2. Ladybug/Mari - Escape In A Book august 7, 2011 kl. 10:40 am #

    Det var ikke vanskelig å trekke en konklusjon om at disse to kanskje ikke hadde verdens beste mor/datter forhold nei. Fin smakebit 🙂

  3. Kristine august 7, 2011 kl. 10:43 am #

    Fin smakebit. Eg er veldig glad i å koble av med såne serier innimellom andre bøker. Eg har nettopp lest ferdig «Arvesynd» av Anne-Lise Boge og leser «Morshjerte» av samme forfatter. Du får gi eit lite tips vis denne serien er bra, so kanskje eg må prøve den også. Fortsatt god lesing! 🙂

    • leserommet august 7, 2011 kl. 12:34 pm #

      Ja Arvesynd har jeg også lest. Bra serie 🙂 Jeg anbefaler deg også serien Annas Skjebne som jeg har omtalt her på bloggen. Den serien er den første serien jeg har valgt å abbonnere på.

  4. SigridfraEnget august 7, 2011 kl. 11:02 am #

    Bokserier er deilig lesning innimellom. Denne serien har jeg ikke lest.

  5. Elin august 7, 2011 kl. 1:22 pm #

    En fin smakebit:) Jeg har lest første boka i den serien, men ingen av de andre:) Første boka var i hvert fall veldig fin…

Legg igjen en kommentar

