Lest: Kate på tur

4 Aug

 

Tittel: Kate på tur

Originaltittel: Wanderlust

Forfatter: Chris Dyer

Oversetter: Linda Marie Vikaune

Cappellen Damm 2011

Antall sider: 336

Å være reiseskribent for en New York-avis er den beste jobben Kate Bogart kan tenke seg. Farte kloden rundt, treffe spennende typer og maile venninner, nye og gamle flammer… og sjefen… iblant. Men det er klart at reiselivet også har sine ulemper.

Når timeplanen krever at du er i Lisboa den ene dagen og Roma den neste, er det hardt å rive seg løs fra sensuelle tyrefektere og andre eksotiske forlystelser. Fra sin bærbare pc sender Kate daglige rapporter til avisen, bestevenninnen, kattevakten og sin spillegale mor. Men det er når hun støter borti ‘krigsveteranen’ Miles Maxwell at forviklingene begynner for alvor.

Denne boken leste jeg i Juni før jeg startet bokbloggen. Det er første bok i Cappellen Damm sin serie Peaches. I følge forsiden på boken er peaches chick-lit for jenter som liker å lese om humor, intriger, kjærlighet, vennskap og glede. På baksiden av boken står det et sitat av Susan Scribner: «This book is recommended for die-hard Chick Lit readers.» Jeg var derfor ikke i tvil når jeg rasket med meg boken fra bok og bladhylla på Obs.

Handlingen i boken blir fortalt gjennom mailer som hovedpersonen Kate Bogart sender og mottar til forskjellige mennesker som står nær henne. Selve ideen om at historien blir fortalt gjennom mailer er veldig god, det er et lite hint av Bridget Jones over det hele. Boken gjør det den skal og gir meg lett underholdning, men jeg syntes kanskje at den ble litt for platt. Jeg følte at det manglet noe og at den kanskje var litt for overfladisk. Jeg ser nå på hjemmesidene til Cappellen Damm at målgruppen er jenter fra 14-19 år, og da er det kanskje ikke så rart at jeg i en alder av 32 føler det mangler noe?

Hvis du er ute etter en lettlest bok som ikke krever så alt for mye tankevirksomhet av deg er dette en bok for deg. Det er en bok som går lett å lese selv når man er sliten etter en lang dag på jobb og en ettermiddag med lek, mating, oppdragelse og legging av barn. Boken er bra den, så lenge man tar den for det den er og ikke har for store forventninger til å lese chick-lit i Marian Keyes sin klasse.

Neste bok i Peaches serien heter Au Pair i New York og er også utgitt i Juni. Jeg kommer nok også til å kjøpe og lese denne boken. En gang chick-lit junkie – alltid chick lit junkie!

2 kommentar to “Lest: Kate på tur”

  1. Alina august 8, 2011 kl. 11:27 pm #

    Au pair i New York er absolutt verdt å lese. Den er utrolig bra!

    • leserommet august 10, 2011 kl. 8:44 pm #

      Takk for tipset! Den skal jeg lese 🙂

Legg igjen en kommentar

