Leses nå: Ta vare på Mamma

2 Aug

 

Tittel: Ta vare på Mamma

Originaltittel: Eomareul butkahae

Forfatter: Shin Kyung-Sook

Oversetter: Jarne Byhre

Forlaget Press 2011

Antall sider: 239

Mamma hadde alltid vært der. Men nå er hun borte. Det tok bare et øyeblikk, på t-banen i Seoul, dørene gikk igjen, pappa snudde seg rundt, og plutselig var hun ikke der lenger. Hva har skjedd? Hvor er mamma? Og hvem var hun egentlig? Mens de krangler om hvordan de skal lete etter henne, må familien tenke gjennom livet med moren på nytt. I historiene deres tar et nytt bilde form, av en kvinne alle trodde de kjente.

Ta vare på mamma er en roman om sårene og drømmene som skjuler seg i hjertet av en familie. Med over 1,5 millioner solgte eksemplarer på to år er boka den mestselgende koreanske romanen noensinne. Romanen ble også forfatterens store internasjonale gjennombrudd, og rettighetene til boken er så langt solgt til 23 land.

Ta vare på mamma er et unikt portrett av den koreanske kulturen, og en utforskning av universelle temaer: Hva vil det si å være mor? Hvilke bånd binder oss sammen som familie? Og hvordan blir vi usynlige for dem som står oss aller nærmest? (Fra Forlaget Press)

Denne boken har jeg motatt for anmeldelse fra Forlaget Press. Jeg gleder meg til å lese boken. Jeg har aldri før lest en bok som er skrevet av en koreansk forfatter, i tillegg virker handlingen veldig spennende. I følge en anmeldelse i Bergens Tidende har denne boken fått en hærskare av mennesker til å ringe hjem til moren sin. Jeg tror denne boken får leserene til å tenke over forholdet sitt til familien sin og at man kanskje ikke skal ta alt for gitt.

Har du lest boken? Hva mener du?

3 kommentar to “Leses nå: Ta vare på Mamma”

  1. Groskro august 2, 2011 kl. 6:26 pm #

    Hei, takk for kommentar på bloggen min, du er et nytt bloggbekjentskap for meg, og det er hyggelig 🙂

    Og det er sant, etter 22.juli var det vanskelig å samle tankene og sette seg ned med ei bok.

    Boken du leser ovenfor virker spennende, gleder meg til å lese din omtale av den. Jeg har aldri lest en bok av koreansk heller.

  2. leserommet august 2, 2011 kl. 6:34 pm #

    Tusen takk for hyggelig kommentar.
    Jeg har så vidt startet på boken nå – og det lover bra. 🙂

  3. Ladybug/Mari - Escape In A Book august 3, 2011 kl. 9:14 am #

    Denne boken høres interssant ut og jeg gleder meg til å lese omtalen din 🙂

Legg igjen en kommentar

