En smakebit på en Søndag #29 – Snøbarnet

31 Jul

Da er det Søndag og tid for En smakebit på en Søndag. En smakebit på en Søndag er en ukentlig utfordring arrangert av bloggen Flukten fra virkeligheten – en bokblogg.

Dette har vært en tung uke med mye lesing av nyheter, denne ferieuken ble ikke helt som planlagt og det har vært godt å kunne flykte inn i en bok og prøve å tenke på noe annet enn det forferdelige som har skjedd i landet vårt.

Jeg leser nå boken Snøbarnet av Eowyn Ivey, en vakker bok som treffer meg midt i hjertet.

 

Hvordan kunne hun sette ord på forbauselsen sin? Han hadde formet de fine trekkene med de grove arbeidsnevene sine og i et glimt vist sin egen lengsel. Han hadde jo også ønsket seg et barn. De hadde snakket om det så ofte da de var nygifte, sagt for spøk at de ville ha dusinet fullt, men aldri egentlig tenkt seg flere enn tre eller fire. Så morsom julen ville bli med huset fullt av barn, hadde de sagt til hverandre den første, stille vinteren de var gift. Det var ro og høytid over dem da de åpnet gavene sine, men begge var sikre på at kommende juledager ville bli preget av løpende unger frydefulle hvin. Hun sydde en liten julestrømpe til den førstefødte, og han laget skisser til en gyngehest han ville lage. Kanskje den første ble en jente, kanskje en gutt. Hvordan skulle de vite at tyve år senere kom de fremdeles til å være barnløse, bare en gammel mann og en gammel kvinne alene i ødemarken?

Jeg synes utdraget viser så godt Jack og Mabel sin lengsel etter barn, og hvordan drømmene deres ble knust da de ikke fikk barn. Sorgen og fortvilesen over barnløsheten kommer så godt frem og akkurat disse setningene tenker jeg ofte tilbake til nå som jeg er kommet lenger i boken. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, dette er en vakker bok.

Har du husket å deltat i En smakebit på en Søndag? ta en titt på bloggen “Flukten fra virkeligheten – en bokblogg” hvis du også vil være med!

 

5 kommentar to “En smakebit på en Søndag #29 – Snøbarnet”

  1. siljeblomst juli 31, 2011 kl. 8:43 pm #

    Denne har jeg lyst til å lese!

  2. anette juli 31, 2011 kl. 9:17 pm #

    Tusen takk for kjempekoselig kommentar! Og denne boken har jeg kjempelyst til å lese 🙂

  3. Bokelskerinnen juli 31, 2011 kl. 9:25 pm #

    Virker som alle elsker denne boken 🙂 Kanskje dette blir en av snakkisene i høst?

  4. leserommet august 2, 2011 kl. 6:34 pm #

    Jeg har lest ferdig boken nå og kan anbefale den på det sterkeste. Og jeg tror nok du har rett Bokelskerinnen, dette blir nok en av snakkisene i høst. Jeg har allerede planer om å kjøpe et eksemplar og gi bort i bursdagsgave til et familiemedlem. 🙂

    Anmeldelse av boken kommer i løpet av uken. 🙂

  5. Ladybug/Mari - Escape In A Book august 3, 2011 kl. 9:11 am #

    Det var en nydelig og gripende smakebit.

Legg igjen en kommentar

