Leses nå: Snøbarnet

27 Jul

 

Tittel: Snøbarnet

Originaltittel: The Snow Child

Forfatter: Eowyn Ivey

Oversetter: Heidi Grinde

Pantagruel 2011

Antall sider: 334

ALASKA 1920.

Jack og Mabel har én stor sorg i livet – de har aldri klart å få barn. Savnet har skapt et tomrom i ekteskapet og hverdagen sammen bærer preg av en distanse.

I et forsøk på å begynne et helt nytt liv, flytter de fra Amerikas østkyst til Alaska for å rydde ny jord og vriste en gård ut av ødemarken. Arbeidet er hardt og den lange, mørke vinteren tar på. Men et nytt, gåtefullt bekjentskap blir etter hvert et lyspunkt i deres tilværelse: en liten jente dukker til stadighet opp i skogkanten nær gården. Hun er en sky skapning som alltid har følge med en rev. Med uendelig tålmodighet vinner de to hennes vennskap. Hvem er hun? Er jenta virkelig eller en eventyrskikkelse? Eller – slik de jordnære naboene mener – bare en hallusinasjon, skapt av de to ensomme menneskenes mørketidsdepresjon? For når våren kommer, blir hun borte …

Det har vært noen tøffe dager, det har det nok vært for alle her i landet. Den forrige boken jeg leste vil jeg for alltid huske – det var boken jeg leste da jeg satt på bussen og hørte og opplevde smellet i Oslo. Det var tungt å lese ferdig boken, jeg var faktisk veldig usikker på om jeg skulle klare det. Men jeg presset jeg gjennom, og nå er jeg glad for at det var en litt «lett» serieroman og ikke en bok med litt tyngre stoff. Jeg vil i de neste dagene komme med bokanmeldelse om både den boken og [geim], jeg trenger bare noen dager til å summe meg litt.

Snøbarnet er en bok jeg har gledet meg til å lese i noen uker nå. Jeg har motatt denne av forlaget Pantagruel og boken blir ikke utgitt før i September. Det virker som en svært vakker og rørende bok. Akkurat det jeg trenger nå. Jeg gleder meg til å starte lesingen litt senere i kveld.

2 kommentar to “Leses nå: Snøbarnet”

  1. Julie juli 27, 2011 kl. 10:01 pm #

    Snøbarnet er en vakker bok. Jeg likte den godt.

Trackbacks/Pingbacks

  1. En smakebit på en Søndag #29 – Snøbarnet « leserommet - juli 31, 2011

    […] leser nå boken Snøbarnet av Eowyn Ivey, en vakker bok som treffer meg midt i […]

Legg igjen en kommentar

