Leses nå: Annas Skjebne 5 – Brevet

21 Jul

 

Tittel: Annas Skjebne 5 – Brevet

Forfatter : Ellinor Rafaelsen

Cappellen Damm 2011

Antall sider:254

Fire år gamle Anna Johnsen hentes av vergerådet og plasseres hos Helga og Nils Bergmoen. Det dypt religiøse ekteparet ser det som sitt kall å redde henne fra det syndige livet i Ura. Da de bestemmer seg for å bli misjonærer, blir Annas tilværelse brått forandret.

– Hvem er hun? spurte Anna med rar og fremmed stemme, og skjøv ham fra seg.- Hvem er hvem? Hva snakker du om?Martin var langt fra edru, det både så og hørte hun på måten han snakket på da hun tente nattbordlampen og kunne se ordentlig på ham.- Hun som bruker parfyme med en duft av roser.- Parfyme? Han så uforstående på henne. – Jeg bruker da ikke parfyme.- Nei, nettopp! Anna satte seg opp, så langt fra ham som mulig. – Det er derfor jeg spør om hvem hun er, kvinnen som bruker den, sa hun med den samme grad av kulde i stemmen som den hun følte innvendig.

Første bok i romanserien Annas Skjebne kom ut i Februar. Jeg har i grunn alltid vært glad i å lese slike romanserier, og svakheten min ligger vel i at jeg må lese første bok i omtrent hver eneste serie som kommer ut. Det er ikke alle seriene som tiltaler meg like mye og noen er rett og slett dårlige, men noen ganger kommer man også over en perle. Annas Skjebne er en av disse. Av romanserier jeg tidligere har lest og virkelig falt for kan jeg nevne Sagaen om Isfolket, Lysets Rike, Livets døtre og Arvesynd.

I handlingen frem til bok nr fem har fulgt Anna fra hun var fire år gammel og ble tvangsplassert i fosterhjem hos den ekstremt kristene familien til Helga og Nils Bergmoen. Vi følger familien på misjonærskole i Sverige og så videre til Australia. Her blir hele misjonsstasjonen drept av Aborginer og Anna overlever ute i ødemarken sammen med Aborginene. Etter tre år blir hun funnet av en norsk mann og blir ført tilbake til sivilisasjonen hvor hun får jobb som «selskapspike» i en britisk familie. Anna og Martin, sønnen i familien forelsker seg til foreldrenes store fortvilese. Når familien skal flytte til India sørger Anna og Martin for å bli gravide slik at de må gifte seg og Anna følge med på flyttelasset. Her slutter bok nummer fire i serien og jeg gleder meg til å følge Anna sitt liv i India. Ut i fra baksideteksten virker det vel ikke som om Anna og Martin blir like lykkelige som det virket som i slutten av bok nummer fire.

Her ser du filmtraileren til serien Annas Skjebne:

Hvis du klikker her kommer du til romanserien sin hjemmeside.

Har du lest Annas Skjebne eller noen andre norske romanserier?

Legg igjen en kommentar

