Lest: 13 Little Blue Envelopes

12 jul

 

Tittel: 13 Little Blue Envelopes

Forfatter Maureen Johnson

HarperCollins Publishers 2006

Antall sider: 317

When Ginny receives thirteen little blue envelopes and instructions to buy a plane ticket to London, she knows something exciting is going to happen. What Ginny doesn’t know is that she will have the adventure of her life and it will change her in more ways than one. Life and love are waiting for her across the Atlantic, and the thirteen little blue envelopes are the key to finding them in this funny, romantic, heartbreaking novel.

Jeg har lastet ned en Kindle app til telefonen min og den første e-boken jeg kjøpte via Kindle var 13 Little Blue Envelopes av Maureen Johnson.

Den amerikanske tenåringen mottar en pakke som inneholder 13 små blå konvolutter.  I hver av de 13 små konvluttene har hennes avdøde tante Peg. Tante Peg var en kunstnersjel som stakk av til Europa noen år tidligere. Ginny og Peg hadde et sterkt bånd og Ginny har vel aldri tilgitt Peg for å ha stukket av uten å gi beskjed. Oppgavene fører i første omgang Ginny til London, der møter hun den mystiske Richard som senere i boken viser seg å ha spilt et veldig stor rolle i Peg sitt liv.  Turen fortsetter gjennom Europa og gjennom oppgavene hun har fått av tanten møter Ginny både utfordringer, sterke personligheter og ikke minst lærer hun seg selv å kjenne. Hun får også et godt innblikk i hvordan tanten levde og tenkte.

Tidlig i boken møter Ginny teaterartisten Keith, han blir hennes første store forelskelse – og skuffelse. Han følger Ginny gjennom boken på sin måte, desverre føler jeg at jeg ikke helt fikk taket på hvem Keith er. Til å ha en så stor rolle i boken synes jeg at han er litt for vanskelig å tyde, noe av vagheten kommer nok fra Keith sin personlighet, men forfatteren kunne nok med fordel ha utdypet han litt mer.

Boken er lettlest og fengende, jeg klarte liksom ikke helt å legge den fra meg fordi jeg hele tiden lurte på hva neste oppgave gikk ut på.  Boken fremhever viktigheten av familiebånd, venner og kontakter. Den viser hva et tilfeldig møte kan gjøre med deg.

Boken er nok beregnet på ungdom i alderen 12-18 år, men for min del er dette helt greit når jeg først leser engelske bøker. Den var underholdende, til tider morsom, trist og formidler gode verdier. Jeg kan absolutt anbefale boken videre.

Rule #1: You may bring only what fits in your backpack. Don’t try to fake it out with a purse or a carry-on.

Rule #2: You may not bring guidebooks, phrase books, or any kind of foreign language aid. And no journals.

Rule #3: You cannot bring extra money or credit/debit cards, traveler’s checks, etc. I’ll take care of all that.

Rule #4: No electronic crutches. This means no laptop, no cell phone, no music, and no camera. You can’t cal l home or communicate with people in the
U.S. by Internet or telephone. Postcards and letters are acceptable and encouraged.

Har du leste 13 Little Blue Envelopes?

Legg igjen en kommentar

