Lest: På høye hæler over Grønland

10 jul

 

Tittel: På høye hæler over Grønland

Forfatter: Siri Østli

Cappellen Damm 2009

Antall sider: 464

Sofie bor i en liten, lurvete leilighet på Grønland i Oslo og jobber som assistent for en celeber dekoratør. Helt siden kjæresten flyttet ut, har hun lidd av kjærlighetssorg. Bestevenninnen Iselin trer støttende til, men trenger selv hjelp da forholdet til hennes gifte sjef, utvikler seg i en uheldig retning.

Sofies søster, Line, skal gifte seg, og alle forventer at Sofie skal være både bryllupsfikser, dekoratør og brudepike – og samtidig stille med en anstendig kavaler. Hvordan skal hun klare alt dette og på toppen av alt finne faren, som er sporløst forsvunnet?

Det er da affæren med Isak begynner …

Dette er vel en av de få bøkene skrevet av en norsk forfatter som går under kategorien chick-lit – iallefall som jeg vet om. Jeg har nevnt tidligere at jeg er glad i chick lit bøker, og det har jeg vært i mange år jeg ble derfor veldig glad da jeg fant denne boken. Desverre når ikke boken helt opp i mine øyne. Den er helt grei å lese og boken er bygd opp på samme måte som bøkene til mine favoritt chick-lit forfattere, Marian Keyes og Sophie Kinsella, men den klarer desverre ikke å gi meg den samme gode følesen. Jeg savner den gode humoren som er i chick-lit bøkene, i denne boken får jeg litt mer følese av at man ler av personene i boken og ikke med dem.

Boken gir lett underholdning, men når man er ferdig med den så tenker man egentlig at historien er blitt fortalt fra litt for mange synsvinkler og til tider er litt forvirrende.

Det er en god start, og jeg håper Siri Østli fortsetter å skrive bøker i denne kategorien, men at hun kanskje finjusterer bøkene sine litt mer.

Har du lest «På høye hæler over Grønland»? Hva mener du om boken?

2 kommentar to “Lest: På høye hæler over Grønland”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Leses nå: Det søte liv « leserommet - desember 22, 2011

    […] har tidligere lest Østlis debutroman, På høye hæler over Grønland. Absolutt en bra bok, men desverre ingen høydare sammenlignet med de mer drevne chick-lit […]

  2. Lest: Det Søte Liv « leserommet - januar 23, 2012

    […] boken var jeg veldig spent på. Jeg har tidligere lest Siri Østli sin debutroman, På høye hæler over Grønland og ble vel ikke akkurat imponert. Men det er ikke mange forfattere i Norge innen chick-lit […]

Legg igjen en kommentar

