Lest: Søstrene Boleyn

1 Jul

Tittel: Søstrene Boleyn

Originaltittel: The Other Boleyn Girl

Forfatter: Philippa Gregory

Oversetter: Torstein Velsand

Bazar 2008

Antall Sider: 655

Fjorten år gammel blir Mary Boleyn elskerinnen til Henrik VIII – en kvinnebedårer og tyrann som regjerte England med jernhånd på 1500-tallet. Hun blir nærmest beordret ned i kongens seng av sin maktsyke familie. Bak hoffets pomp og prakt skjuler det seg et intenst intrigemakeri hvor Henriks favoritter får adelstitler og rikdom, mens en dødsdom venter den som faller i unåde. Blendet av kongens sjarm og makt elsker unge, naive Mary ham av hele sitt hjerte. Men kongens interesse kjølner. Hun blir tvunget til å la søsteren Anne ta sin plass. I denne uutholdelige situasjonen forstår Mary at hun må kjempe mot sin familie og kongen, og ta skjebnen i egne hender.

Det er et par år siden jeg leste denne boken, men jeg føler alikevel at jeg må skrive noen ord om den. Det er absolutt en av mine favorittbøker. Det er en stor bok med mange sider og noen kan kanskje synes det er litt tungt å lese over 600 sider om det Engelske hoff på 1500 tallet. Men historien engasjerer og boken er lettlest, jeg klarte nesten ikke å legge fra meg boken. Det er sterkt å lese om hvordan kongen behandler sine medmennesker på 1500 tallet.  Historien er godt fortalt og til tross for sine over 600 sider blir den overhodet ikke kjedelig.  Mange av de andre bøkene med historier fra Tudor -hoffet fokuserer meset på det grusomme. Denne boken er både grusom og søt på en og samme tid. Er du historieinterresert er dette en bok du absolutt bør lese.

Det er også laget en film om boken Søstrene Boleyn. Men som med alle filmer som er basert på en bok bør du lese boken først. Filmen fremstod for meg som litt kjedelig og alle detaljene i boken får selvsagt ikke plass i filmen, jeg var nok litt skuffet eter å ha sett filmen og hadde jeg sett filmen først hadde jeg trolig ikke lest boken.

Har du lest Søstrene Boleyn? Hva synes du?

Én kommentar to “Lest: Søstrene Boleyn”

  1. Lines bibliotek juli 2, 2011 kl. 4:52 pm #

    Denne kjøpte jeg i vår, og jeg gleder meg til å lese den. Så vidt jeg har skjønt, er det en historisk roman som fokuserer mer på underholdningsaspektet enn på å være historisk korrekt. Men det høres bra ut i mine ører:-)

Legg igjen en kommentar

