Leses nå: Snøstorm og mandelduft

30 jun

 

Tittel: Snøstorm og mandelduft

Originaltittel: Snöstorm och mandeldoft

Forfatter: Camilla Läckberg

Oversetter: Gry Brenna

Gyldendal 2010

Antall Sider: 153

«Et lukket rom-mysterium i ekte Agatha Christie-ånd. En snau uke før jul samles familien Liljecrona til slektstreff på øya Valö utenfor Fjällbacka, og Martin Molin ved Tanumshede politistasjon må følge med sin venninne Lisette Liljecrona. De er samlet på oppfordring av familieoverhodet Ruben, som styrer slekten med jernhånd.Men forbindelse til fastlandet blir brutt av en kraftig snøstorm, og da Ruben faller død om under middagen, tvinges Martin som politimann til å gripe inn. Han konstaterer raskt at Ruben er blitt drept, og at alt tyder på at noen har forgiftet ham. Ettersom de er isolert på øya, må den skyldige være å finne i familien. Men hvem?»

Denne kortromanen av Camilla Läckberg har stått i bokhylla siden påsketider. Dette var egentlig en bok jeg glemte å avbestille fra bokklubben. Jeg har tidligere hatt litt problemer med å holde tråden i Camilla Läckberg sine krim romaner og jeg er vel litt skeptisk i utgangspunktet til å lese denne boken. Siden dette er en kortroman og boken kun har 153 sider har jeg alikevel bestemt meg for å gi den en sjangse. Jeg har også som mål å komme gjennom bøkene som står ulest i bokhylla før jeg kjøper noen nye, og et sted må man vel starte?

Jeg er nå ca 40 sider inn i boken og jeg klarer fortsatt å holde tråden og boken har fanget min oppmerksomhet. Jeg håper det fortsetter. Siden dette er en kortroman regner jeg med det ikke tar mange dagene før jeg kan komme med en vurdering av boken.

Har du lest Snøstorm og mandelduft? Hva er din erfaring med Camilla Läckberg sine romaner?

4 kommentar to “Leses nå: Snøstorm og mandelduft”

  1. Lene Waldeland juni 30, 2011 kl. 9:49 pm #

    Heisann!

    Kjempefin blogg, med fine boktips!
    Har lest de fleste bøkene av Camilla Lackberg, og venter vel egentlig bare på den neste som kommer på svensk til høsten 🙂
    Snøstorm og Mandelduft likte jeg godt selv om jeg savnet de faste karakterene, Erica og Patrick. Men ble lurt trill rundt, og klarte ikke å finne ut løsningen før på de siste sidene.. Så vil absolutt anbefale denne hvis du vil ha en liten, og lettlest krim!

    God helg!

    • leserommet juli 1, 2011 kl. 8:04 pm #

      Tusen takk for hyggelig kommentar 🙂
      Godt å høre at du likte boka. Jeg har et håp om at jeg også lærer meg å like Camilla Läckberg. Hun har jo gitt ut mange bøker og de selger bra, så noe bra må det jo være med dem 🙂

      God helg til deg også!

  2. Julie juli 1, 2011 kl. 7:33 pm #

    Min erfaring med Läckberg strekker seg ikke lenger enn til ‘Snøstorm og Mandelduft,’ og den likte jeg ikke så veldig godt. Jeg er egentlig begeistret for sånne lukket-rom historier, men den der falt bare ikke i smak… 🙂 Meeeen nå tror jeg ikke egentlig at Läckberg er helt min type forfatter.

    Jeg har forøvrig også som mål å komme igjennom de bøkene jeg har i hylla, men mengden bare øker og øker. Rart med det! 😀

    • leserommet juli 1, 2011 kl. 8:06 pm #

      Jeg har ikke lest så mange lukket rom historier før, så sånn sett blir det spennende å lese denne boken. 🙂 Tror nok jeg er som det at Camilla Läckberg ikke er helt i min gate. Men som jeg skrev over så må det jo være noe bra i bøkene hennes i og med at de selger så bra. 🙂

      Lykke til med å komme igjennom bokhylla. Det øker stadig med bøker hos meg også, senest i dag tok jeg meg i å kikke på bøker i butikken. Men jeg var flink og kjøpte ingen nye denne gangen. 🙂

Legg igjen en kommentar

