Lest: Snøstorm og Mandelduft

5 jul

 

Tittel: Snøstorm og mandelduft

Originaltittel: Snöstorm och mandeldoft

Forfatter: Camilla Läckberg

Oversetter: Gry Brenna

Gyldendal 2010

Antall Sider: 153

Et lukket rom-mysterium i ekte Agatha Christie-ånd. En snau uke før jul samles familien Liljecrona til slektstreff på øya Valö utenfor Fjällbacka, og Martin Molin ved Tanumshede politistasjon må følge med sin venninne Lisette Liljecrona. De er samlet på oppfordring av familieoverhodet Ruben, som styrer slekten med jernhånd.Men forbindelse til fastlandet blir brutt av en kraftig snøstorm, og da Ruben faller død om under middagen, tvinges Martin som politimann til å gripe inn. Han konstaterer raskt at Ruben er blitt drept, og at alt tyder på at noen har forgiftet ham. Ettersom de er isolert på øya, må den skyldige være å finne i familien. Men hvem?

Denne boken har stått i bokhyllen min i noen måneder nå. Mannen min har lest den, men jeg har i grunn styrt unna. Jeg har frem til nå faktisk ikke klart å fullføre en eneste Camilla Läckberg roman. Men bøkene kan ikke bare stå uleste i bokhyllen så jeg bestemte meg for å gi Camilla Läckberg en sjangse til. Dette er en helt grei bok å lese, om du synes det er kjedelig å lese noveller fordi de blir så fort ferdig er kanskje en bok på denne størrelsen et godt alternativ. Det er absolutt ingen bok jeg kommer til å legge inn i favoritt listen min, men en bok som er helt grei å ha lest. Den er lettlest og slutten var overraskende.

Jeg prøvde å finne et favorittsitat fra boken, men for å være helt ærlig klarte jeg faktisk ikke det, iallefall ikke uten å avsløre hvordan boken slutter.

Én kommentar to “Lest: Snøstorm og Mandelduft”

  1. Krimbloggeren november 17, 2011 kl. 10:02 am #

    Det ser ut som jeg deler oppfatningen av Camilla Läckberg med flere av dere andre: Man vet hva man får, ingen store overraskelser, men bokleserne vil ha det likevel.

    Jeg har akkurat avsluttet Anglamakersken. Den følger akkurat de samme oppskriften som resten av bøkene Lackberg har skrevet. jeg har ikke lest Snøstorm og Mandelduft, men i etter det jeg kan se av andres meninger holder Anglamakersken noe høyere kvalitet. Lackeberg skriver forøvrig bøker som egner seg somlydbok, jeg anbefaler henne på ørene! OK tidtrøtte 🙂

Legg igjen en kommentar